fredag 1 januari 2010

att banka.

att fira nyårsafton, denna dag med årets största förväntningar, kan te sig på olika sätt. min dag var fin ur många vinklar.

rachel min nya vän får man väl ändå lov att säga lagade dagens frukost, pannkakor sådanadär tjocka man bara ser på amerikansk tv + lönnsirap. det börjar bli en fin tradition nu såhär tredje morgonen.

sedan bar det av utåt. hon, jag, collin och andrea rörde oss intensivt mellan stadens olika delar. china, slummen, turistfällorna, lyxen. jag var åter igen hänförd. det är något speciellt med staden som jag inte lyckats sätta fingret på. något med betongen, fukten och färgerna men jag gillar det. väldigt ruffigt för att uttrycka sig i klarspråk.

nyår i china

kvällen som sådan spenderades i en fint hus hos en obehagligt perfekt familj som nu befann sig i sydafrika. jag befann mig i deras hus, bland deras julpynt, bland deras vackra familjeporträtt, bubblandes i deras utomhus pool, avundsjukt snokandes i barnens målarstudio, imponernade stirrandes på deras hamster som gick armgång i burens tak, en ovanligt stark guldhamster. dock kände jag mig inte lika perfekt.

nu kan man lätt tro att jag brytit mig in här men så är inte fallet utan en av kollektivets medlemmar skulle vara husvakt och passade på att ställa till med en oanonserad fest. det är så man gör alltså!

vid 12 dracks det champagne, den finaste jag sett johanna, eller då skulle det ha varit brut men ändå. ett trevligt inslag var också 'banging pots' dvs. frammkalla ljud med hjälp av en kastrull samt en träslev. invånarna på gatan beger sig ut på verandorna och tillsammans stämmer upp i en finsång (bankandet). jag gillar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar